Getuigenis van een opvoeder


 

Paasexamens gedaan, paasvakantie achter de rug, studiereizen, verlengd weekend en pinkstermaandag zijn voorbij,…. Het einde van het schooljaar komt stilletjes aan in zicht. Dat betekent dat ook voor ons het einde nabij is. Ook op internaat beginnen we, op allerlei verschillende vlakken, al eens een balans op te maken. Een soort evaluatie van vanalles en nogwa. In eerste instantie checken we af hoe het met onze internen is gesteld. Zijn ze geëvolueerd op persoonlijk vlak, hoe zit het met hun zelfredzaamheid, hun verdraagzaamheid. Maar ook hoe zit het met hun resultaten: waar zitten hun sterke kanten en voor welke vakken moeten we wat opletten, hoe evolueren ze met hun studiemethode en planning en zijn er nog andere aandachtspunten. Dingen waar we in die laatste paar weken nog wat aan werken en ook al met volgend jaar in het achterhoofd.

Uiteraard stellen we onszelf als internaat, als werking, als graad en als opvoeder ook wel al eens in vraag. Wat waren onze sterkten en wat kon beter. Wat was dit jaar kenmerkend aan de graad, waar kan het beter op vlak van ontspanning, worden de internen genoeg uitgedaagd? Wat met de studiebegeleiding, ondersteuning (zowel op emotioneel als sociaal vlak)?

Het leek mij wel eens leuk om een aantal van deze aspecten af te toetsen door middel van enkele vraagjes aan onze eerste graad jongens. Hoe zit het met de ontspanningsmomenten, activiteiten en de momenten dat we niet met school bezig zijn?

Hieruit bleek dat de meesten vooral uitkijken naar woensdag. Dat vinden ze zonder veel twijfel het leukste moment van de hele week en dat is zeker te begrijpen. We proberen die dag echt zodanig in te richten dat dit, in het midden van de drukke week, echt een rustpunt is. Iets waar ze naar uitkijken en dat de week in twee deelt. Vooral voor de eerste graad is dit een belangrijk heelmiddel tegen heimwee en eenzaamheid. Iedereen vermeldt het leuke van de twee intense sport- en spelmomenten kort na de middag. Daarna gaan we, heel geconcentreerd, de schoolboeken te lijf in een zaalstudie en meteen daarna in een kamerstudie. Na dat intensieve blok mag de rem af en na het eten zijn er geen zorgen meer omtrent schooltaken. Vanaf dan organiseert elke graad een activiteit.

-IK KAN ME GOED UITLEVEN OP WOENSDAG-
(Sieben Van Den Steen)

“Woensdag is het leukste moment van de week omdat we in groep sporten en ’s avonds een tof spel spelen waardoor we even niet aan school moeten denken…ons gewoon effe ontspannen.” : aldus Victor Dewulf. Victor’s broer Lion omschrijft het liever als volgt: “Woensdag is, met zijn activiteiten, ideaal om je uit te leven en het groepsgevoel aan te sterken.”

Anderen genieten dan weer van alle ontspanningsmomenten. Voor Lars De Leeuw is het samenzijn doorslaggevend en Henri Bergé geniet van: “ de ontspannen sfeer, gezellig in de zetel, iets knabbelen, en bekomen van de drukke dag”. Maar vooral samen en in groep komen steeds sterk naar voor.

Het doet ons dan ook deugd om te horen dat naast studie, studiebegeleiding en het bieden van een gestructureerde dagindeling ook de ontspanningsmomenten en huiselijke situaties naar waarde worden geschat. Regelmatig horen we gasten spreken over een thuisgevoel en dat is zeer belangrijk. Ze moeten zich hier in eerste plaats thuis voelen. Alleen met een veilig, geborgen gevoel kunnen onze jongeren zich optimaal en maximaal ontplooien. Als ze in staat zijn om zich zelf te kunnen zijn en de remmingen wegvallen kunnen zij hun eigenheid vormen en hun talenten ten toon spreiden.

Als we hen vragen naar hun favoriete activiteit op woensdag is het opmerkelijk dat er een paar klassiekers steeds weerkeren. Klassiekers zoals het schildenspel en het pillampenspel. Maar jongens zouden geen jongens zijn als ze zich vooral aangetrokken voelen tot activiteiten met ingrediënten als strategie, duisternis, actie, twee kampen en veroveren van gebied….

Orlando Mollaert houdt enorm van het schildenspel: “Het is net een echte kleine oorlog die we mogen spelen, met tennisballen als wapens en we mogen echte schilden gebruiken als defensiemiddel. Dat is erg tof. Na elk spel mogen we onze basis veranderen en dat maakt het altijd weer anders.” Victor smaakt vooral het authentieke en traditionele karakter van het spel.

Arno Jacobs krijgt het eerder warm bij het combineren van twee activiteiten: “Pillampenspel met Stratego vind ik het leukste om woensdagavond te spelen. Het is donker, dus eng, je mag rondlopen in de oude gebouwen, … ,angst in je buik, je sluipt, stil door een verlaten gang, klaar om de vlag van de anderen te veroveren, en dan … uit het niets duikt er iemand op van de tegenpartij…Tjah dat kan allemaal op internaat dus ik zou zeggen ALLEMAAL komen. Ook Lion, Lars en Cédric genieten het meeste van dit spel.

Maar naast de traditiespelen worden toch ook de nieuwere spelen enorm naar waarde geschat. Spelletjes zoals “snapjet”. Adam Dahane: “Snapjet is mijn lievelingsspel omdat het een goed gevonden spel was, leuk en grappig.” Julien Van Malleghem bevestigt de originaliteit en vind vooral het gebruik van de gsm verwerkt binnen een spel zeer aantrekkelijk. “Het vrij rondlopen in de stad en uitvoeren van grappige opdrachten”. Tenslotte besluit Gerald : “Zoiets heb ik in mijn twee vorige internaten nooit gedaan.”

Allemaal heel erg leuke reacties. En zo weten we dat we op de goeie weg zijn. Gelukkige internen, blije opvoeders, goeie sfeer en dus de ideale bodem en grondstoffen voor een optimaal klimaat waar jongeren zich volledig kunnen ontplooien.

Dit jaar is weer een goed jaar geweest.

 

Maarten Van den Eeckhout

Studiemeester-opvoeder eerste graad jongens

 

Print Friendly, PDF & Email